امین قدرت‌زاده

Amin Ghodratzadeh

پروفایل امین قدرت‌زاده در وبسایت ایران آکادمیا. امین قدرت‌زاده، در روز انگلیسی کنفرانس ICCI در سال ۲۰۲۲، مدیر پنل «مطالعات فرهنگی» است.

کارلین فاندرفورت

کارلین فاندرفورت

پروفایل کارلین فاندرفورت، نماینده امور خارجه جامعه بهایی هلند، از سخنرانان کنفرانس ICCI در سال ۲۰۲۲

جنایت انکار تاریخی

ICCI speech

سخنرانی الیف ایلمازلار، کنفرانس ایران و گردش قرن، لاهه، هلند، ۲۶ اوت ۲۰۲۲، روز انگلیسی

هابس و دو چهره‌ی اخلاق

Hobbes and the two faces

ابی‌زاده در این نوشته به این مسئله می‌پردازد که چگونه اخلاق خودمحورانه‌ی یونانی که مبتنی بر خیر شخصی بود به اخلاق مدرن گذر کرد. او استدلال می‌کند که رفته‌رفته گذاری از اخلاق مبتنی بر خیر شخصی به اخلاق مبتنی بر خیر مشترک شکل گرفت. در مسیر عبور از اخلاق یونانی به اخلاق مدرن، خیر شخصی در میانه‌ی یک خیر مشترک قرار می‌گیرد؛ در این رویکرد به اخلاق، در نهایت، این خیر مشترک است که برسازنده‌ی خیر شخصی است، حتی اگر نیاز باشد که در سازگاری با آن خیر شخصی زیر پا گذاشته شود. در دوره‌ی مدرن هابس قدمی فراتر می‌گذارد و بیان می‌کند که اصلاً ممکن است خیر مشترک در تضاد با خیر شخصی قرار داشته باشد. برای همین هابس روی دو مفهوم الزام/obligation و قرارداد/ contract تأکید کرد که به موجب آن‌ها ما در برابر یکدیگر مسئول و پاسخ‌گو هستیم. هابس وضعیت طبیعی را وضعیتی می‌داند که در آن ما در برابر یکدیگر الزامی نداریم و در صورتی‌که کسی مرتکب خطایی شود کسی مسئولیتی برای ملزم‌کردن او بر عهده ندارد، هرچند می‌تواند او را نقد یا سرزنش کند و یا از خودش در برابر او دفاع کند. در مقابل، او قرارداد را پلی می‌داند به ملزم‌شدن و مسئولیت‌پذیرشدن دیگران در برابر یکدیگر، چنان‌چه که اگر کسی نقض قرارداد کند، دیگران به موجب همان قرارداد مسئول و ملزم‌اند که شخص ناقض را سرزنش و مجازات کنند. تصویر جلد کتاب ابی‌زاده نیز بیان‌گر این نگرش دوسویه به اخلاق است. در سمت راست پرودنتیا قرار دارد که شخصاً در برابر دیگران مسئول است و تصویر سمت راست جاستیتیا است که قانوناً در برابر دیگران مسئولیت دارد. ابی‌زاده توضیح می‌دهد که همانند تصویر جلد کتاب که پرودنتیا و جاستیتیا به آغوش یکدیگر در آمده‌اند این دو چهره‌ی اخلاق نیز در نهایت یکدیگر را به آغوش گرفتند.

فرصت شرکت حضوری در کنفرانس ICCI در لاهه را از دست ندهید

Bilingual conf banner

همزمان با دهمین سالگرد دانشگاه ایران آکادمیا؛ این دانشگاه، در همکاری با انستیتو بین المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه اراسموس هلند، دومین کنفرانس بین‌المللی ایران‌پژوهی معاصر را با موضوع ایران و گردش قرن؛ آزموده‌ها، آموزه‌ها و چشم‌اندازها، به شکل حضوری و در ساختمان این انستیتو در روزهای ۲۶ و ۲۷ اوت ۲۰۲۲ برگزار می‌کند.

محتوای این پُست را به دقت بخوانید و برای شرکت حضوری در این کنفرانس مهم، حتما نام‌نویسی کنید.

با کلیک بر لینک این پُست، جزئیات این رویداد علمی و پژوهشی را مطالعه کنید.

روز اول این کنفرانس به زبان انگلیسی و با گفتگوی نیره توحیدی با آصف بیات جامعه‌شناس و پژوهشگر برجسته ایرانی و روز دوم آن به زبان فارسی، و با گفتگوی سعید پیوندی با ماشاءالله آجودانی تاریخ‌دان برجسته آغاز می‌شود.

شرکت در این کنفرانس و فرصت آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و همچنین گفتگو با، و پرسش از، اندیشمندان و دانشگاهیان و پژوهشگران فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان حوزه مطالعات علوم اجتماعی و انسانی را از دست ندهید.

شرکت در این کنفرانس برای همه کسانی که نام‌نویسی کرده‌باشند، رایگان است.

ناسیونالیسم کُردی، دین و دولت

Kudish Natio Persian Mockup

نویسنده: کمال سلیمانی، مترجم: سیروان برزنجی، سرویراستار: امید حسنی، ویراستار: کارزان سنایی.
نخستین کتاب از مجموعه «کُردستان، نگاهی از درون» منتشر شده از سوی انتشارات علمی‌-پژوهشی ایران آکادمیا زیر مجموعه «مطالعات کُردی».
از یادداشت سرویراستار:
«در این مجموعه تلاش شده است که مجموعه‌ای از رویکردها، اندیشه‌ها، تحلیل‌ها و توصیف‌های علمی‌ای که در قالب متون آکادمیک توسط روشنفکران، نویسندگان و دانشگاهیان کُرد به زبان انگلیسی تولید شده‌اند ترجمه شوند. بر این باوریم که این امر به شناخت بیشتر جامعه‌ی کُردستان و نیز به امکان شناخته‌شدن اندیشه‌گران کُرد چه در جامعه‌ی کُردستان و چه خارج از آن کمک شایانی خواهد کرد».
نسخه پی‌دی‌اف (دیجیتال) این کتاب در وبسایت انتشارات ایران آکادمیا به طور رایگان در دسترس قرار داده شده‌است.
می‌توانید نسخه چاپی این اثر را سفارش دهید.

بازاندیشی نظریه فرهنگی-تاریخی: رویکردی دیالکتیکی به ویگوتسکی 

Critical psy

شیوه‌ی تفکر دیالکتیکی در آکادمی غرب به حاشیه رفته است. محققان و فیلسوفان غربی تمایل دارند تفکر دیالکتیکی را به عنوان موضوعی نامربوط، مبهم و مسئله‌ساز بررسی کنند. ریشه‌های موضع منفی نسبت به دیالکتیک را می‌توان در «فرقه تجربه‌گرایی» (تولمین و لیری ۱۹۸۵) و «سلطه‌ی پایدار اثبات‌گرایی» (برین و دارلاستون-جونز ۲۰۰۸) در روان‌شناسی و همچنین در سایر رشته‌ها یافت. علاوه بر این لازم به ذکر است که تفسیرهای الگو وار و فرم‌گرایانه از دیالکتیک بدون شک به بازتولید دریافت منفی آن در دانشگاه‌های غرب کمک می‌کند.

بیجاشدگی و مهاجرت اجباری: حق من یا اختیار دولت‌ها؟

refugee

دوره آموزشی بیجاشدگی یک رویکرد میان رشته‌ای حقوقی، سیاسی و جامعه شناسانه نسبت به مسئله مهاجرت اجباری را به کار می‌گیرد تا در پایان آموزش ها شرکت کنندگان با تعاریف و مفاهیم اولیه مرتبط با حقوق پناهندگی، مبانی سیاسی اجتماعی همچنین رویکردهای انتقادی نسبت به رژیم حقوقی بین المللی پناهنده آشنا شوند.
در این دوره نام‌نویسی کنید

قرن چهاردهم خورشیدی و چالش‌های روشنفکران مسلمان [سخنرانی]

ICCI speech

موضوع این نوشته پرداختن به ظهور جریان روشنفکری مسلمان در قرن ۱۴ شمسی و فراز و فرود آن در تاریخ معاصر ایران است. برای فهم بهتر این جریان به بررسی چهار نسل از روشنفکران مسلمان خواهیم پرداخت که دغدغه اصلی آنان بازاندیشی در باره منظومه فکری اسلام برای سازگار کردن آن با ارزش های جهان مدرن است. هدف این نوشته برجسته کردن رابطه تنگاتنگ کوشش های فکری این جریان و تحولات اجتماعی ایران است که نمود آن را می توان در سرمشق های فکری هر نسل از آنان دید.

روشنفکران و جنبش‌های اجتماعی در ایران قرن چهاردهم [سخنرانی]

ICCI speech

چهار چنبش اجتماعی مهم این قرن برای تحلیل انتخاب شدند: جنبش ملی دوران پس از جنگ دوم جهانی تا سال ۱۳۳۲، جنبش ضد سلطنتی سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ که منجر به استقرار جمهوری اسلامی شد، جنبش سبز سال ۱۳۸۸ در مخالفت با نتایج انتخابات ریاست جمهوری، خیزش‌های اعتراضی مردمی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸.

یادبود کشتار ۱۳۶۷

ICCI speech

سخنرانی فاطما بولاز، کنفرانس ایران و گردش قرن، لاهه، هلند، ۲۶ اوت ۲۰۲۲، روز انگلیسی