اپیزود ۱ – کتابداری اجتماعی- منصوره شجاعی

فصل دوم پادکست ایران آکادمیا
فصل دوم پادکست ایران آکادمیا - میزبان: سجاد سپهری
17 محتوا

نام‌ها

Play Video

اپیزود نخست پادکست صوتی- تصویری ایران آکادمیا به گفتگو با منصوره شجاعی به عنوان کتابدار اجتماعی اختصاص یافته است. این گفتگو در ژانویه ۲۰۲۱ انجام شده و در هفتم فروردین ۱۴۰۰ برای نخستین بار منتشر شده است. شما می‌توانید در این پُست به نسخه تصویری و صوتی این گفتگو دسترسی داشته باشید. لینک‌های مفید در زیر پادکست به اشتراک گذاشته شده‌اند.
یادداشت‌ تکمیلی:
با تشکر از توجه دوستان به برنامه کتابداری اجتماعی،‌ و در پاسخ به نقد دو دوست عزیزی که به نام بلند و گرامی لیلی امیرارجمند اشاره کردند باید توضیح بدهم که :
نام ایشان به عنوان اولین نفرات از کتابداران آکادمیک و تحصیلکرده در دانشگاه‌های معتبر امریکا در تاریخ کتابداری ایران ثبت شده و نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با نام ایشان شناخته می‌شود. به همین سبب بر گردن من بود که از ایشان یاد کنم به همین دلیل در دقیقه ۱۳ این صحبت نام ایشان همراه با پیشنهاد ارزشمندشان برده شده و نام کانون پرورش فکری کودک در بخش کتابخانه‌های سیار و در دقیقه ۲۷ برده شده است.
هرچند که ملزم به پاسخگویی هستم اما باید این نکته را هم یادآور بشوم که موضوع صحبت من معرفی جریان کتابداری اجتماعی و تجربه‌های شخصی من دراین مورد بوده است که البته برای ورود به بحث کتابداری اجتماعی لازم بود که ابتدا نگاهی به پیشینه کتابداری داشته باشم. تمرکز این گفتگو بر سه محور بود: کتابخانه ملی،‌ شورای کتاب کودک، و جریان کتابداری اجتماعی و پیشبرد آن از طریق تشکل‌های غیردولتی که تجربه‌های شخص من برگرفته از حضور در این سه حوزه بوده است.
بنابراین پرداختن به نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از محورهای این بحث نبود هرچند که نام بردن و یاد کردن از این نهاد و نیز نام بلند لیلی امیرارجمند هم لحاظ شد. و چنانچه نام اساتید و پیش کسوتان دیگر ازقلم افتاده، به گردن شاگرد کم حافظه‌ای چون من بوده است.‌
منصوره شجاعی

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها