گونه‌شناسی تفکر ارتدادی در ایران

گونه‌شناسی تفکر ارتدادی در ایران

پنهان‌کن

This paper presentation sketches an intellectual history of transgressive thought in Iran in the short period between 1920 and 1950. To that end, two types of transgressive thinking are distinguished. Frist, regarding intellectuals such as Amir Khān Amir Aʿlam and Ahmad Kasravi, I develop the concept of liminal transgression. Second, in relation to personas such as Ṣādeq Hedāyat and Donyā magazine, I work on the concept of irreversible transgression. I elaborate these concepts in relation to the educational reforms in the second half of the nineteenth century, during which natural sciences and empirical knowledge began to be systemically dissociated from Islamic knowledge (maʿrefat-e/shenākht-e eslāmī). Drawing on George Bataille and Michel Foucault, liminal transgression is defined as an oscillatory movement around the limit of a religious system. In contrast, borrowing from Gilles Deleuze and Félix Guattari, I use the concept of irreversible transgression as a movement that radically stand outside of a given system. This latter type is transgressive to the extent that it fundamentally evades and avoids any knowing venture informed by Islamic or Islamicate ideas, narratives, and practices. I argue that in the better part of the nineteenth century, new sciences (ʿolum-e jadid) were kept at a safe distance from Islamic knowledge without dismantling or disrespecting it. Since circa 1920, however, some secular Iranian scientists and literati increasingly dispelled Islamic knowledge – from lesser-known figures such as ʿAli Rādpur, who wrote frequently in scientific magazines in the 1920s to more distinguished writers such as Hedāyat, who openly criticised Islamic doctrines and practices in his (non-)fictions. These textual personas are re-contextualised as integral to the seventy-odd years of the separation between empirical knowledge and theological knowledge.

This paper is the result of my involvement in the research project Beyond Sharia, convened at Utrecht University by Prof. Asghar Seyed Gohrab.

این سخنرانی بخشی از پنل زیر است:

سالن ۱ – انگلیسی

ICCI، ICCI2022، ایران آکادمیا، مطالعات فرهنگی
16 ب.ظ
سخنرانان
no photo available
آرش قجرجزی

نام‌ها

آرش قجرجزی
آرش قجرجزی
دکترای فلسفه و مطالعات فرهنگی

پیشنهاد ما

سخنرانی کاوه قریشی
روز فارسی
تجربه تعلیم و تربیت در کردستان
نیره توحیدی
آگورا
رشته «مطالعات زنان» در ایران، نیره توحیدی
سخنرانی سجاد سپهری
روز فارسی
چالش‌های نشر علمی فارسی و اقدامات ما
امید منتظری
آگورا
نهادهای آموزشی در ایران: مکان سیاست و منطق حذف
سالن ۲ - انگلیسی
روز انگلیسی
پنل قانون حقوق بشر بین‌الملل
سالن ۱ - انگلیسی
روز انگلیسی
پنل مطالعات زنان

از دست ندهید

خبرها

دبیرخانه
خبرهای کنفرانس
فرصت شرکت حضوری در کنفرانس ICCI در لاهه را از دست ندهید
طراح و مدرس: لیلا اسدی
حقوق
بیجاشدگی و مهاجرت اجباری: حق من یا اختیار دولت‌ها؟

رویدادها

26 ژوئن
26 آگوست
سالن ۱ - انگلیسی
00
:
00
:
00
:
00
This Event Has Ended
پنل جنبش‌های اجتماعی
1 آگوست
31 اکتبر
دبیرخانه
00
:
00
:
00
:
00
This Event Has Ended
ثبت‌نام در برنامه تحصیلی مطالعات اجتماعی