فردریش آگوست فون هایک دشمن آزادی بود

جستار فردریش آگوست فون هایک دشمن آزادی بود

نویسنده: اینگار سولتی
برگردان: امانوئل شکریان
یکصد و بیست و پنجمین سال از تولد فردریش آگوست فون هایک، اقتصاددان اتریشی-بریتانیایی می‌گذرد. او ضرورت دور نگه داشتن توده‌ها از اهرم‌های قدرت دولتی را تئوریزه کرد و این کار را به نام دفاع از آزادی انجام داد.
در میان تمام دشمنان دموکراسی و آزادی، فردریش آگوست فون هایک احتمالاً باهوش ترین بود. حداقل، او بیشترین تأثیر را داشت: ساختارهای اقتصاد جهانی امروز – اتحادیه اقتصادی و پولی اروپا، بانک‌های مرکزی، «اصلاحات بودجه متعادل» در قوانین اساسی ملی، و موافقت‌نامه‌های تجارت «آزاد» که سودهای آینده سرمایه را تضمین می‌کنند- اساساً بر اساس ایده‌های او و دانشجویانش استوار است.