بنر بودجه و جنسیت
سنت‌ها و نقش‌های متحول در جامعه یارسان (پنل)

سنت‌ها و نقش‌های متحول در جامعه یارسان (پنل)

This post is also available in: English

پنج‌شنبه 22, آگوست 2024
00
روز
00
ساعت
00
دقیقه
00
ثانیه
این رویداد پایان یافته است

زبان ارائه: انگلیسی و فارسی

سومین کنفرانس بین‌المللی ایران‌پژوهی معاصر

برگزارکننده: دانشگاه ایران آکادمیا

تاریخ برگزاری: ۲۲ و ۲۳ اوت ۲۰۲۴

مکان ارائه: دانشگاه گوته، فرانکفورت، آلمان

سخنرانی
189 محتوا
کنفرانس ۲۰۲۴
سومین کنفرانس دوزبانه بین‌المللی ایران‌پژوهی معاصر ۲۰۲۴
73 محتوا

نام‌ها

Play Video

آرپین آروشانیان

تابوها و دگرگونی آنها در میان یارسان

مسیح کریمی

آیین یارسان و جایگاه زن در موسیقی مذهبی یارسان

گرداننده: ایقان شهیدی

چکیده

مسیح کریمی

آیین یارسان و جایگاه زن در موسیقی مذهبی یارسان

هدف اصلی این مقاله پرداختن به جایگاه آیینی و اجتماعی زن در اقلیت مذهبی و قومی یارسان و بویژه در حوزه موسیقایی آن است. از آنجایی که موسیقی یارسان و رپرتوار مقامی تنبور با فرهنگ و مذهب یارسان عجین شده است و جدایی ناپذیرند، باید معرفی درستی از اقلیت قومی یارسان، مذهب‌ و شرایط اجتماعی اش ارائه داد.

با توجه به اینکه برای این منظور باید به شناخت نسبی از آیین یارسان و تاریخچه آن رسید، در ابتد به معرفی دین یا به بیانی آیین یارسان بعنوان یکی اقلیت های مذهبی و اجتماعی پرداخته میشود و بعد معرفی مراسم آیینی یارسان بهمراه رپرتوار موسیقی آن و در نهایت جایگاه زن در آن پرداخته می‌شود. این کاوش جنبه های مختلفی از جمله جغرافیا، زبان، ریشه شناسی، فلسفه، اعتقادات، مقدسات و تاریخ را در بر می گیرد.

همچنین به دیدگاه‌های گوناگونی که شرق شناسان و محققان در مورد دین یارسان دارند، اشاره می‌کند. رپرتوار تنبور و جنبه موسیقی آیینی یارسان به عنوان یکی از ارکان اساسی این آیین است و یارسان را به یکی از منحصربه‌فردترین ادیان تاریخ تبدیل می‌کند که از بُعد موسیقایی خود جدایی ناپذیر است. در آیین یارسان موسیقی و هنر به وسیله ای برای مناسک مذهبی تبدیل شده است و بهمین دلیل جزئی از مقدسات محسوب می‌شود و حساسیت بالایی را داراست.

با این حال در سال‌های اخیر تابو شکنی های زیادی صورت گرفته که باعث شده این آیین بیشتر شناخته شود و از حالت بسته و مخفیانه خارج شود. این تابو شکنی ها هم در حوزه موسیقی بوده که به نوعی مذهبی هم محسوب می‌شود و هم در حوزه اجتماعی. در این مقاله سعی می شود به تاثیر اسلام در آیین یارسان که گفته می‌شود از بازماندگان آیین مهر و میترائیسم است هم پرداخته شود.

همچنین نیم نگاهی به اشتباهات رایج در مورد مردم یارسان و اعتقاداتشان در میان عامه مردم انداخته می‌شود. در نهایت در این تحقیق سعی می‌شود بدون سوگیری و با دیدی انتقادی و رویکردی فمنیستی به جنبه های تاریخی، هنری، اجتماعی موضوع پرداخته شود.

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها