بنر کنفرانس ICCI ۲۰۲۴ در وبسایت ایران آکادمیا
بنر تلفن همراه کنفرانس ۲۰۲۴
انتشار لایحه حقوقی زنان به‌مناسبت روز جهانی زنان

انتشار لایحه حقوقی زنان به‌مناسبت روز جهانی زنان

خبر
بایگانی خبرهای ایران آکادمیا
24 محتوا

به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زنان، گروهی از فعالان فمینیست با رویکردی متقاطع به حقوق زنان و متعهٌد به جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، لایحه حقوقی زنان را با عنوان «لایحه حقوقی زنان؛ پیشنهاد همبود فمینیستی ایران برای ژن ژیان ئازادی» تدوین و منتشر کرده‌اند. هدف از تدوین این لایحه در وبسایت رسمی آن اینگونه شرح داده‌شده‌است:

هدف ما تدوین لایحه حقوقی است که با نگاه به تاریخ مبارزات زنان مهم‌ترین خواسته‌های آنان را بیان کند و در جمع‌های مختلف به بحث و گفتگو بگذارد. به این منظور ما جمعی از فعالان جنبش زنان ازنسل‌های متفاوت با هویت‌های اتنیکی، جنسی-جنسیتی متفاوت و با دیدگاهای گوناگون سیاسی-اجتماعی برای تهیهٔ این لایحه حقوقی پیش‌قدم شده‌ایم. هدف ما از تدوین این لایحه آماده کردن پیش‌نویس متنی دقیق‌ و موجز است که به آسانی در نظام‌نامه‌‌‌های حقوقیِ آینده از جمله قانون اساسی جدید ایران ادغام شود. این لایحه که با نگرشی زنانه تدوین شده است در برگیرندهٔ ِحقوق زنان و سندی پویا و در حالِ تحوّل خواهد بود. در صورتِ لزوم و با توجّه به تغییراتِ اجتماعی-سیاسیِ جامعه ایران، مفادِ این لایحه در آینده قابل‌ بازبینی خواهد بود، به گونه‌ای که همواره بازتاب‌دهندهٔ نیازهای جاری زنان در تمامیِ دوره ها  باشد.

این گروه، با رویکرد متقاطع فمینیستی، ساختارهایی را که در طول تاریخ به حقوق، منزلت و موقعیت‌های زنان در جوامع مردسالار آسیب زده‌اند، شناسایی و بررسی می‌کنند. همچنین با دیدگاهی مبتنی بر خواست‌های جنبش و ارزش‌های زن، زندگی، آزادی و با هدف ریشه‌کنی تمامی اشکال تاریخی و متقاطع سلطه‌گری، از جمله تبعیض جنسی، نژادی، طبقاتی، امپریالیستی و غیره، به خواست انقلابی پیش می‌روند.

لازم به ذکر است که در ماه‌های اخیر، منشورهای دیگری نیز به انتشار رسیده‌اند. «منشور فراگیر حقوقی دانشگاهیان برای انقلاب ژن-ژیان-ئازادی»، منشور «مطالبات حداقلی» از سوی تشکل‌های صنفی، و «مانیفست جامعه LGBTQ+ ایران» نیز از جمله منشورهایی هستند که در قالب اعتراضات و جنبش‌های اجتماعی در ایران منتشر شده‌اند و تحقق حقوق شهروندی، برابری جنسیتی و جنسی، آزادی بیان و عقیده، حقوق اقلیت‌ها، و … را دنبال می‌کنند.

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها