بنر کنفرانس ICCI ۲۰۲۴ در وبسایت ایران آکادمیا
بنر تلفن همراه کنفرانس ۲۰۲۴
طلعت پاشا پدر ترکیه مدرن – معمار نسل‌کشی

طلعت پاشا پدر ترکیه مدرن – معمار نسل‌کشی

کتاب
بایگانی کتاب‌های منتشر شده
18 محتوا
خبر
بایگانی خبرهای ایران آکادمیا
24 محتوا

نام‌ها

این کتاب اثر هانس لوکاس کیسر، مورخ و استاد در دانشگاه نیوکاسل استرالیا، توسط امیر مقدم ترجمه شده است

درباره کتاب:‌

طلعت پاشا (۱۹۲۱- ۱۸۷۴) سیاستمداری بود که در طول جنگ جهانی اول رهبری امپراتوی عثمانی را برعهده داشت. اقدامات او، وی را به بنیان‌گذار کشور و مبدع ملی‌گرایی ترکی پساعثمانی تبدیل کرده است و می‌توان او را پدر ترکیه مدرن نامید. او همچنین به‌عنوان معمار نسل‌کشی ارمنیان، پیشگام نابودی سیستماتیک بیش از یک میلیون نفر شد و زمینه‌ را برای اتفاقات پیش‌رو در دهه‌های آتی این قرن با جنایاتی با مقیاسی بی‌سابقه فراهم نمود. کتاب حاضر اولین زندگینامه از یک شخصیت تحول‌ساز است که نه تنها راه را برای آتاتورک و تأسیس یک جمهوری در سال ۱۹۲۳ هموار نمود، بلکه در شکل‌دهی جهان‌ مدرن نقش ایفا کرد.
در این کتاب بدیع، هانس لوکاس کیسر، تصویر شگرفی از نقش برجسته مردی ارائه می‌دهد که قدرتش را از طریق تلفیق ملی‌گرایی ترکی پساعثمانی، اسلام سیاسی سلطان سابق عبدالحمید دوم و آمادگی استفاده از «راه‌حل‌های» رادیکال و خشونت‌آمیز حفظ کرد.
از نقش طلعت پاشا در انقلاب ترکان جوان در سال ۱۹۰۸ تا تبعید او از ترکیه و ترورش در آلمان، کیسر جایگاه حکایت عثمانی را به مرکز رویدادهای جهان بازمی‌گرداند. او نشان می‌دهد که طلعت بسیار نیرومندتر از آن بود که پیش از آن تصور می‌شد، آنچه او را به فرمانروای واقعی امپراطوری تبدیل کرد. او استانبول دوران جنگ را به‌عنوان یک مرکز دیپلماتیک پررونق به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد چگونه اقدامات فاجعه‌بار طلعت پاشا در سراسر قرن بیستم طنین‌انداز شد.
کیسر در این اثر بزرگ پژوهشی، داستان سیاستمداری درخشان و بی‌رحم را روایت می‌کند که در آستانه افول امپراتوری و طلوع عصر نسل‌کشی ایستاده بود.


از پی انقلاب ۱۹۰۸ ترکان جوان، پاشاهایی در استانبول به قدرت رسیدند که با آمیزه‌ای قوی از ناسیونالیسم قومی ترک و اسلامگرایی سیاسی، کمر به بازگرداندن اقتدار از دست رفته امپراتوری عثمانی بستند. از میان این پاشاها، طلعت‌پاشا، دولتمردی بود که در این راستا، بیشترین تلاش را برای ایجاد همگنی مقتدرانه قومی-آیینی امپراتوری روبه‌زوال عثمانی بکار برد و در این راستا، کارنامه‌ای خونبار از خود بجا گذاشت.

ترجمه دقیق و روان کتاب هانس لوکاس کیسر، خواننده فارسی زبان را با کارنامه و زمانه دولتمردی آشنا می‌کند که آرمانگرایی ویرانگرش، حاصلی نداشت جز کشتار مردمان و فروپاشی یک امپراتوری.

تورج اتابکی، استاد تاریخ اجتماعی دانشگاه لیدن و پژوهشگر ارشد پژوهشکده بین المللی تاریخ اجتماعی

در پیوند با این محتوا

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها