بنر کنفرانس ICCI ۲۰۲۴ در وبسایت ایران آکادمیا
بنر تلفن همراه کنفرانس ۲۰۲۴
گزارش سایت آسو درباره کنفرانس ICCI

گزارش سایت آسو درباره کنفرانس ICCI

کنفرانس ۲۰۲۲
بایگانی محتوای کنفرانس ۲۰۲۲ ICCI
68 محتوا
خبرهای کنفرانس
بایگانی خبرهای کنفرانس ICCI
14 محتوا

نام‌ها

برگزاری کنفرانس بین‌المللی ایران‌پژوهی معاصر ICCI در لاهه از سوی ایران آکادمیا و با همکاری انستیتوی بین‌المللی مطالعات اجتماعی – اراسموس ISS، که با پشتیبانی شهرداری لاهه و همچنین پشتیبانی رسانه‌ای رادیو زمانه در ۲۶ و ۲۷ اوت ۲۰۲۲ در ساختمان ISS برگزار شد، مورد توجه رسانه‌های گوناگون فارسی‌زبان قرار گرفت. سایت آسو نیز گزارشی از کنفرانس ICCI منتشر کرده است:

امسال، یعنی سال ۱۴۰۱، آغاز قرن پانزدهم خورشیدی در تقویم ایرانی است. قرن چهاردهم خورشیدی پانزده سال پس از پیروزی انقلاب مشروطه، با نگاه به افق‌های روشن و امید به توسعه و دموکراسی آغاز شده بود. اما در پایان قرن، آنچه در مقابل دیدگان حسرت‌زده‌ی ملت به جای مانده، جامعه‌ای است بدون افق و مردمانی سرخورده از فقدان دموکراسی و ناامید نسبت به آنچه «آینده» نام دارد و انگار قرار رسیدن به این سرزمین را ندارد… .

چرا به اینجا رسیدیم؟ کدام و کدامین اشتباه، ایران را به اینجا رسانید؟ چه‌چیزهایی را ندیدیم و چه‌چیزهایی را دیدیم و نادیده انگاشتیم؟ چه شد که در مقابل دیدگان بهت‌زده‌ی ملت، سرزمین از دست می‌رود و زمامداران اقتدارگرا می‌مانند؟

تلاش برای یافتن پاسخ به پرسش‌هایی ازاین‌دست، زمینه‌ساز برگزاری دومین کنفرانس ایران‌پژوهی معاصر از سوی اعضای هیئت‌علمی ایران‌آکادمیا و مدیر تلاشگرش، علیرضا کاظمی، شد. سعید پیوندی از اعضای هیئت‌علمی ایران‌آکادمیا در ضرورت این کنفرانس می‌گوید: «این کنفرانس تلنگری به جامعه‌ی روشنفکری است برای ‌بازگشت سنجشگرانه و بدون سانسور و بدون خطوط قرمز به قرنی که پشت‌سرگذاشتیم؛ برای درک آینده و پیشگیری از ضربه‌های مشابه قرن پیشین.»

کنفرانس «ایران و گردش قرن، ‌آزموده‌ها، ‌آموزه‌ها و چشم‌اندازها» دومین کنفرانس بین‌المللی ایران‌پژوهی معاصر بود که از سوی «ایران‌آکادمیا» در روزهای ۲۶ و ۲۷ اوت در شهر لاهه در محل مؤسسه‌ی علوم اجتماعی دانشگاه اراسموس برگزار شد.

سخنرانان این کنفرانس از میان برجسته‌ترین چهره‌های دانشگاهی، اندیشمندان و صاحب‌نظران ایرانی در علوم اجتماعی از دانشگاه‌های معتبر کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و هلند در این کنفرانس حضور داشتند. حضور دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و پژوهشگرانی از ایران، ترکیه و کشورهای دیگر که به‌صورت آنلاین سخنرانی خود را ارائه می‌دادند، یکی از نقاط عطف این کنفرانس بود.

محورهای مورد بحث‌وبررسی در این کنفرانس شامل جنبش‌های اجتماعی در ایران، مسائل زنان و جنبش زنان ایران، حقوق بشر،‌ محیط‌زیست، ‌نقش روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در حکمرانی، روشنفکران و جریان روشنفکری در ایران، سیاست‌های آموزشی، ساختار دانشگاه و چالش‌های دانشجویان در داخل کشور بود.

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها