دادخواهی به مثابه سیاستی روزمره

پنج‌شنبه 20, جولای 2023
00
روز
00
ساعت
00
دقیقه
00
ثانیه
این رویداد پایان یافته است

تاریخ برگزاری: ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳ برابر با ۲۹ تیر

ساعت برگزاری ۱۶:۰۰ به وقت اروپای مرکزی، ۱۷:۳۰ به وقت ایران

سخنرانی
125 محتوا
آنلاین
فهرست رویدادهای زنده ایران آکادمیا
36 محتوا
همایش
مجموعه سخنرانی‌ها
15 محتوا

نام‌ها

Play Video

این سمینار، سومین سمینار از مجموعه سمینارهای «افق‌های متکثر برای انقلاب در-حال-شدن» است که با تلاش و هماهنگی گروهی از دانشگاهیان ساکن سوئد در هماهنگی و با همکاری ایران آکادمیا ترتیب‌داده‌شده‌است.

شرکت کنندگان در این سمینار:‌

  • گرداننده:‌ امین پارسا – مدرس جامعه‌شناسی حقوق دانشگاه هالم‌ستاد
  • گفتگوکننده: لیلا برنستروم – استاد فلسفه حقوق – دانشگاه گوتنبرگ
  • گفتگوکننده:‌ عاطفه رنگریز – پژوهشگر مستقل، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و زندانی سیاسی سابق
  • گفتگوکننده:‌ منصوره بهکیش – فعال جنبش زنان و جنبش دادخواهی

شرح این سمینار

در برابر جنایات گسترده سیاسی از سوی حاکمیت، دادخواهی به یکی از پرطنین ترین مطالبات جنبش‌های اعتراضی اخیر در ایران تبدیل شده است. دادخواهی از یک سو مطالبه‌ای ست عام مبتنی بر ایجاد امکانات برقراری عدالت و از بین بردن شرایط تکرار خشونت‌های گسترده‌ی سیاسی و از سوی دیگر مطالبه‌ای ست خاص متمرکز بر اجرای عدالت و کشف حقیقت در جنایاتی مشخص. این سومین سمینار از مجموعه سمینارهای «افق‌های متکثر برای انقلاب در حال شدن» به موضوع دادخواهی به عنوان سیاستی روزمره و پر دامنه اختصاص دارد.

در این سمینارگستره‌ی تحت پوشش مفهوم دادخواهی، رابطه دادخواهی با نظام عدالت قضایی، تاریخ‌نگاری سیاسی از طریق ارجاع به دادگاه‌های محلی و بین‌المللی و پیوندهای جنبش دادخواهی و انقلاب ژینا موضوع گفتگو خواهد بود.

درباره این مجموعه

چه‌طور می‌توان دانش‌های متکثر، تجربیات زیسته، کنش‌های درحاشیه، فرامرزی، و از پایین را به بحث و گفت‌وگو نشاند؟ تاریخ صداها، کنش‌ها، یادآوری‌ها، مقاومت‌ها و سرکوب‌ها از خلال چه دریچه‌ای رویت‌پذیرتر خواهند شد؟

این انقلاب درحال-شدن، به ما می‌آموزد که تولید دانش محلی (مرکز-گریز)، تجربه زیسته‌ی سوژه‌های درحاشیه و کنش‌گری سیاسی-فمینیستی سالیان افراد و جمعیت‌های تحت سرکوب و فشار مداوم حکومتی، بایستی در کانون این گفت‌گوها قرار بگیرند در این سری گفت‌وگوها، موضوعات گوناگونی چون نژادپرستی، پوپولیسم، دادخواهی و سیاست فمینیستی را به بحث و گفت‌وگو می‌گذاریم و افق‌های متکثر سوژه‌های مقاومت را بازترسیم می‌کنیم و دانش‌های جنبشی، زیسته، و پژوهشی را ورای مرزهای تحمیلی و سوژه‌های سلطه به‌رسمیت خواهیم شناخت.

پخش‌های زنده در کانال‌های زیر انجام می‌شود:


مجموعه سمینارها

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها