اپیزود ۴ – حقیقت و سینمای مستند- رضا علامه‌زاده

فصل دوم پادکست ایران آکادمیا
فصل دوم پادکست ایران آکادمیا - میزبان: سجاد سپهری
17 محتوا

نام‌ها

Play Video

اپیزود چهارم پادکست صوتی- تصویری ایران آکادمیا به گفتگو با رضا علامه‌زاده درباره سینمای مستند و حقیقت در سینمای مستند اختصاص یافته است. این گفتگو در می ۲۰۲۱ انجام شده و در هفتم تیر ۱۴۰۰ برای نخستین بار منتشر شده است. شما می‌توانید در این پُست به نسخه تصویری و صوتی این گفتگو دسترسی داشته باشید. یادداشت‌های تکمیلی و دیدگاه‌ها در زیر این پُست به انتشار می‌رسند.
معرفی رضا علامه زاده:
رضا علامه‌زاده (متولد ۱۳۲۲ در ساری) کارگردان، مستندساز، منتقد فیلم و نویسنده ایرانی است. از فیلم‌های او می‌توان به فدایی، جنایت مقدس (مستند دربارهٔ ترور مخالفان دولت ایران در خارج)، میهمانان هتل آستوریا (فیلم داستانی دربارهٔ مهاجرت ایرانیان به خارج)، تابوی ایرانی (فیلم مستند دربارهٔ نقض حقوق بهاییان در ایران) اشاره کرد.
رضا علامه‌زاده در شهر ساری متولد شده‌است. وی کارگردانی را در آکادمی فیلم و تلویزیون در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ فراگرفت. او جزو دستگیرشدگان ماجرای گروه دوازده نفره (از جمله کرامت دانشیان و خسرو گلسرخی) متهم به تلاش به گروگانگیری ولیعهد بود و ابتدا به اعدام محکوم شده بود، اما در نهایت حکمش به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. شرح این ماجرا را او در کتاب دستی در هنر، چشمی بر سیاست نگاشته‌است. به جز فیلم‌سازی، وی به‌طور منظم به کار نوشتن و چاپ کتاب کودکان نیز مشغول است. او فیلم‌سازی را در دانشگاه‌های هالینز ویرجینیا (آمریکا) و لیدز متروپولیتن (انگلستان) و هم‌چنین مرکز آموزش رادیو و تلویزیون در هلند تدریس می‌کند. او از سال ۱۹۸۳ ساکن هلند است.

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها