مفهوم پوپولیسم و اهمیت آن

دوشنبه 19, ژوئن 2023
00
روز
00
ساعت
00
دقیقه
00
ثانیه
این رویداد پایان یافته است

تاریخ برگزاری: ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳ برابر با ۲۹ خرداد

ساعت برگزاری ۱۶:۰۰ به وقت اروپای مرکزی، ۱۷:۳۰ به وقت ایران

سخنرانی
125 محتوا
آنلاین
فهرست رویدادهای زنده ایران آکادمیا
36 محتوا
همایش
مجموعه سخنرانی‌ها
15 محتوا

نام‌ها

Play Video

این سمینار، دومین سمینار از مجموعه سمینارهای «افق‌های متکثر برای انقلاب در-حال-شدن» است که با تلاش و هماهنگی گروهی از دانشگاهیان ساکن سوئد در هماهنگی و با همکاری ایران آکادمیا ترتیب‌داده‌شده‌است.

شرکت کنندگان در این سمینار:‌

Populism 1 می 2024

شرح این سمینار

اگر «لحظه‌ی پوپولیستی» آن زمانی است که «هژمونی مسلط بر جامعه، با اوج گرفتن خواسته‌های مختلف برآورده نشده‌ی مردم، بی‌ثبات می‌شود»، پرسش این است که آیا ایران امروز، یک «لحظه‌ی پوپولیستی» را تجربه می‌کند؟ 

آیا در موقعیت امروز ایران، جریان‌های «پوپولیست» شانس بیشتری برای ظهور و رشد پیدا کرده‌اند؟ اگر چنین است، ویژگی‌های جریان‌های پوپولیستی و عناصر اصلی آن‌ها کدامند؟ خطر قدرت گرفتن این جریان‌ها چیست؟

از میان نحله‌های گوناگون پوپولیسم (مذهبی، ناسیونالیستی و چپ)، کدامیک در موقعیت امروز جامعه ایران شانس بیشتری برای قدرت گرفتن دارد؟ و آیا راهی برای مقابله با خطر قدرت گرفتن یک جریان پوپولیستی هست؟

این‌ها پرسش‌هایی است که در گفتگو میان سه پژوهشگر علوم اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرند.

هدف این گفتگو، تاملی است بر شرایطی که پس از جنبش ژینا، در فضای سیاسی-اجتماعی ایران پدیدار شده است.

درباره این مجموعه

چه‌طور می‌توان دانش‌های متکثر، تجربیات زیسته، کنش‌های درحاشیه، فرامرزی، و از پایین را به بحث و گفت‌وگو نشاند؟ تاریخ صداها، کنش‌ها، یادآوری‌ها، مقاومت‌ها و سرکوب‌ها از خلال چه دریچه‌ای رویت‌پذیرتر خواهند شد؟

این انقلاب درحال-شدن، به ما می‌آموزد که تولید دانش محلی (مرکز-گریز)، تجربه زیسته‌ی سوژه‌های درحاشیه و کنش‌گری سیاسی-فمینیستی سالیان افراد و جمعیت‌های تحت سرکوب و فشار مداوم حکومتی، بایستی در کانون این گفت‌گوها قرار بگیرند در این سری گفت‌وگوها، موضوعات گوناگونی چون نژادپرستی، پوپولیسم، دادخواهی و سیاست فمینیستی را به بحث و گفت‌وگو می‌گذاریم و افق‌های متکثر سوژه‌های مقاومت را بازترسیم می‌کنیم و دانش‌های جنبشی، زیسته، و پژوهشی را ورای مرزهای تحمیلی و سوژه‌های سلطه به‌رسمیت خواهیم شناخت.

پخش‌های زنده در کانال‌های زیر انجام می‌شود:


مجموعه سمینارها

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها