نوشتاری

محتوای آگورا، به دو دسته کلی «نوشتاری» و «مولتی‌مدیا» تقسیم شده‌است. در بخش نوشتاری آگورا، شما به مجموعه مقاله‌ها،‌ترجمه‌ها، جُستارها و دیگر نوشته‌های استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان و همچنین دیگر اندیشمندان و دانشگاهیان و پژوهشگران و هنرمندان دسترسی خواهید داشت.

جستار
بایگانی همه جُستارهای آگورا
49 Post(s)
مقاله
بایگانی همه مقاله‌های آگورا
162 Post(s)

بایگانی نوشتاری

از آگورا
نقد تفسیر فوکو از انقلاب ۵۷[۱]
ماکسیم رودنسون برگردان: امین جوانمرد
مقاله «خمینی و تقدم امر معنوی» در ابتدا به منظور روشن‌سازی آنچیزی که به عقیده من موجی از گمراهی بود، نوشته شد. در هر حال، این مقاله هنوز هم شاهدی بر فضای حاکم بر چپ (و گاهی راست) اروپایی و روشنفکران آمریکایی در طول دوره‌ایست که انقلاب ایران، شاه را زیر پرچم اسلام شیعی سرنگون کرد.
ایران آکادمیا شماره ۹
گونه‌شناسی تفکر ارتدادی در ایران [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - آرش قجرجزی
مقاله آرش قجرجزی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
زندگی قهرمانانه و روزمره در سووشون [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - نادر نصیری
مقاله نادر نصیری در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
ادراک زنان از سلامت و ناایمنی کلی در فضاهای شهری: تحلیل کیفی و مبتنی بر مطالعه موردی مناطق شهری تهران[مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - زهره رجبی
مقاله زهره رجبی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
مواجهه زنان ایران با «کنترل اجباری» در دوره کووید-۱۹[مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - حمیده صابری
مقاله حمیده صابری در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
تعهدات Erga Omnes در قانون بین‌الملل حقوق بشر و عدم تمایل جمهوری اسلامی ایران به اطاعت از آن [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - محمود مسائلی
مقاله محمود مسائلی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
انبوهی مشکل‌ها، لختی اندیشه و شر ابتذال [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - محمدرضا نیکفر
مقاله محمدرضا نیکفر در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
شرحی انتقادی بر روان‌شناسی‌های انتقادی [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - امانوئل شکریان
مقاله امانوئل شکریان در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
بررسی جایگاه صدای زنان در عرصه موسیقی ایران از دیرباز تا امروز [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - شکیبا رحمانی
مقاله شکیبا رحمانی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
پیشروی آرام دستفروشان زن در مترو تهران [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - شیما تدریسی
مقاله شیما تدریسی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
ریزش طبقه متوسط و تهی‌دستان نوظهور شهری (مطالعه موردی: تهران) [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس -هادی میری آشتیانی
مقاله هادی میری آشتیانی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
فرایند اسلامی کردن آموزش در ایران و پیامدهای آن [مقاله کنفرانس]
مقاله سوسن ربیعی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
مصطفی رحیمی – به سویِ سوسیالیسمی دموکراتیک [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - یاشار تاج‌محمدی
مقاله یاشار تاج‌محمدی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
پروژه‌ تأسیس در فکرِ متجدد: بازاندیشیِ استقبالِ روشنفکری معاصر ایران از گفتار در روشِ دکارت (گوبینو، افضل‌الملک کرمانی و محمدعلی فروغی) [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - نوید گرگین
مقاله نوید گرگین در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
روشنفکران و جنبش‌های اجتماعی در ایران قرن چهاردهم: روایت یک قرن فراز و فرود [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - فرهاد خسروخاور، سعید پیوندی
مقاله فرهاد خسروخاور و سعید پیوندی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
نگاه به شرق و نظم نوین جهانی [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - کاظم علمداری
مقاله کاظم علمداری در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
یک قرن و دو خیزش به سوی جنبش آزادی زنان [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - منصوره شجاعی
مقاله منصوره شجاعی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
ایران آکادمیا شماره ۹
روندها و مطالبات اصلی کنشگری برای حقوق زنان ایران در صد سال گذشته [مقاله کنفرانس]
مقاله کنفرانس - نیره توحیدی
مقاله نیره توحیدی در نهمین ژورنال ایران آکادمیا - ویژه کنفرانس ICCI
جستار
مجازات و قرارداد اجتماعی در اندیشه‌ی چزاره بکاریا
هادی میری آشتیانی
این نوشته بررسی اجمالی نظرات چزاره بکاریا در رساله جرایم و مجازات ها درباره‌ی اعدام و شکنجه و دلایل مخالفت او با آن‌ها است.
جستارهای ریحانه غلامی
هابس و دو چهره‌ی اخلاق
آرش ابی‌زاده، برگردان: ریحانه غلامی
ابی‌زاده در این نوشته به این مسئله می‌پردازد که چگونه اخلاق خودمحورانه‌ی یونانی که مبتنی بر خیر شخصی بود به اخلاق مدرن گذر کرد. او استدلال می‌کند که رفته‌رفته گذاری از اخلاق مبتنی بر خیر شخصی به اخلاق مبتنی بر خیر مشترک شکل گرفت. در مسیر عبور از اخلاق یونانی به اخلاق مدرن، خیر شخصی در میانه‌ی یک خیر مشترک قرار می‌گیرد؛ در این رویکرد به اخلاق، در نهایت، این خیر مشترک است که برسازنده‌ی خیر شخصی است، حتی اگر نیاز باشد که در سازگاری با آن خیر شخصی زیر پا گذاشته شود. در دوره‌ی مدرن هابس قدمی فراتر می‌گذارد و بیان می‌کند که اصلاً ممکن است خیر مشترک در تضاد با خیر شخصی قرار داشته باشد. برای همین هابس روی دو مفهوم الزام/obligation و قرارداد/ contract تأکید کرد که به موجب آن‌ها ما در برابر یکدیگر مسئول و پاسخ‌گو هستیم. هابس وضعیت طبیعی را وضعیتی می‌داند که در آن ما در برابر یکدیگر الزامی نداریم و در صورتی‌که کسی مرتکب خطایی شود کسی مسئولیتی برای ملزم‌کردن او بر عهده ندارد، هرچند می‌تواند او را نقد یا سرزنش کند و یا از خودش در برابر او دفاع کند. در مقابل، او قرارداد را پلی می‌داند به ملزم‌شدن و مسئولیت‌پذیرشدن دیگران در برابر یکدیگر، چنان‌چه که اگر کسی نقض قرارداد کند، دیگران به موجب همان قرارداد مسئول و ملزم‌اند که شخص ناقض را سرزنش و مجازات کنند. تصویر جلد کتاب ابی‌زاده نیز بیان‌گر این نگرش دوسویه به اخلاق است. در سمت راست پرودنتیا قرار دارد که شخصاً در برابر دیگران مسئول است و تصویر سمت راست جاستیتیا است که قانوناً در برابر دیگران مسئولیت دارد. ابی‌زاده توضیح می‌دهد که همانند تصویر جلد کتاب که پرودنتیا و جاستیتیا به آغوش یکدیگر در آمده‌اند این دو چهره‌ی اخلاق نیز در نهایت یکدیگر را به آغوش گرفتند.
از آگورا
اثباتِ گودل چگونه کار می‌کند؟
ناتالی وُلچووِر، برگردان: آریا فرهنگ
این مقاله ساده‌ترین و سرراست‌ترین تشریح و توضیحی است که از چگونگی کار گودِل به دست داده شده است.
جستار
نگرش فرا-رشته ای و رهایی بخشی اندیشه
محمود مسائلی
در این نوشتار توضیح داده شده است که برای درک و تحلیل صحیح موضوعات سیاسی و اجتماعی معاصر می‌بایست نه تنها از رویکردهای رشته‌ای فراتر رفت، از همه مهمتر باید ظرفیت محدود رهیافت‌های بین رشته‌ای را در نظر گرفته، به سوی رویکرد فرا-رشته‌ای کشیده شد. این رویکرد دارای ظرفیتی است که می‌تواند موجبات پویایی و رهایی اندیشه را فراهم آورد.
از آگورا
هاله پسااستعماری: نقد جهان سومی در عصر سرمایه‌داری جهانی
عارف دیرلیک، برگردان شهرام کیانی
من در بحث زیر دو هدف را دنبال می‌کنم: بررسی اصطلاح پسااستعماری و موقعیت‌های مختلف فکری و فرهنگی مرتبط با آن، در متن تحولات معاصر در روابط جهانی، و بررسی مجدد مسائل سلطه و هژمونی و همچنین بررسی اعمال انتقادی دریافت‌شده‌ای که این تحولات بدان‌ها نیاز دارند.
جستارهای منصوره شجاعی
حکایت دختران قوچان:‌ تاریخ‌نگاریِ جنسیتی
منصوره شجاعی
‌کتاب حکایت دختران قوچان مسیر نگاه به تاریخ‌نگاری رسمی را با رویکردی جنسیتی تغییرمی‌دهد و«حرکت ماشین تاریخ نگاری» را در مسیری درست تداوم می‌بخشد.
جستارهای محمود مسائلی
تعامل حقوق بشر با دولت و حاکمیت ملی
محمود مسائلی
هرچند که گذار از استبداد به دمکراسی امری داخلی و مربوط به رابطه میان حکومت و مردم می باشد، و بنابراین موضوعی است که به موضوع حاکمیت ارتباط دارد، آیا این گذار می تواند تحقق قوانین حقوق بین الملل نیز قرار گیرد؟ اگر چنین است، آیا برقراری رابطه ای میان حقوق بین الملل و شرایط گذار به دمکراسی ناقض اصل بنیادین و محکم استقلال حاکمیت ملی به موجب همان حقوق بین الملل نیست؟
جستارهای محمود مسائلی
شرایط گذار از استبداد به دموکراسی
محمود مسائلی
شرایط دوران گذار از یک نظام سیاسی استبدادی تمامیت خواه برای رسیدن به نظامی مردمی و دمکراتیک چگونه شکل گرفته و تعریف می شود؟ از آنجاییکه تحقق یک چنین تغییرات بنیادینی شرط اجتناب ناپذیر تامین حقوق ذاتی و آزادی های اساسی مردم، و نیز لازمه ضروری حیات مسالمت آمیز بین المللی می باشد، چه قواعد و مقررات حقوق بین المللی می توانند بر آن شرایط گذار ناظر باشد؟ آیا اساسا حقوق بین المللی قواعد خاصی را برای شرایط گذار توضیح می دهد؟
از آگورا
دگرگونی سوسیالیستی انسان
لو ویگوتسکی، برگردان: امانوئل شکریان
روان‌شناسی علمی به عنوان آموزه اصلی خود این واقعیت را مطرح کرده است که نوع روان‌شناختی مدرن انسان محصول دو خط تحولی است. از یک سو، این نوع مدرن از انسان در یک فرآیند طولانی تحول زیست‌شناختی از آن گونه زیستی هومو ساپيانس ناشی شده است، گونه‌ای با تمام خصوصیات ذاتی خود از نقطه نظر ساختار بدن، عملکرد اندام‌های مختلف و انواع خاصی از بازتاب‌ها و فعالیت‌های غریزی که به طور ارثی تعیین شده‌اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند.
از آگورا
نظریه پسااستعماری به سوی جهان‌سازی روان‌شناسی انتقادی
دسموند پاینتر، برگردان: امانوئل شکریان
این فصل نظریه پسااستعماری را هم به عنوان نقطه قوتی برای نقد روان‌شناسی و هم منبعی نظری برای توسعه جایگزین‌هایی انتقادی برای/در روان‌شناسی در نظر می‌گیرد. روان‌شناسی آکادمیک جریان اصلی و روان‌شناسی‌های موجود در حال حاضر به طور مشابه از نظر مسئله‌مندی و منابع نظری و مکان‌ها، نهادها و عوامل اصلی بازتولید خود، غرب محور باقی مانده‌اند.
جستارهای ریحانه غلامی
جماعت‌گرایی بنیادگرایی اسلامی مطابق نظر فردیناند تونیس و هلموث پلسنر
ریحانه غلامی
اما در رابطه با عنوان این یادداشت باید دید ﺁیا ویژگی‌هایی که از زبان تونیس و پلسنر در مورد جماعت شنیده‌ایم در اسلام‌گرایی رادیکال نیز وجود دارند یا خیر؟ این ویژگی‌ها عبارت‌اند از هم‌بستگی، معنوی‌گرایی، التفات به مذهب (به خصوص در سطح سیاسی)، آرمان‌گرایی، گذشته‌گرایی، اقتدارطلبی، پشتیبانی از قدرت حاکمه، ضرورت وجود شخص حاکم و اعتقاد به حاکمیت اصیل، مرکز‌گرایی، وجود روابط عاطفی و مطیعانه بین افراد، و آینده‌گرایی. در ادامه این ویژگی‌ها را در مورد اسلام و اسلامیسم دنبال می‌کنیم تا جماعت‌گرابودن جنبش‌های اسلامی روشن‌تر شود.
جستار
دموکراسی در خواستی دیرپا برای رهایی
محمود مسائلی
اگر دمکراسی حکومت مردم است، این مردم چه کسانی هستند؟ آنها که انتخاب می شوند، چه کسانی هستند و چگونه و تحت چه ضابطه ها و معیارهایی انتخاب می شوند؟ آنانی که انتخاب می کنند چه کسانی هستند و تحت تاثیر چه نگرش ها و یا معیارهای عقلایی سیاسی کسانی را برای رهبری جامعه سیاسی بر می گزینند؟