بررسی مضامین نقاشی‌های اروتیک در دوره قاجار (۱۳۴۳-۱۲۰۳ هـ. ق)
تصویر مقاله بررسی مضامین نقاشی‌های اروتیک

بررسی مضامین نقاشی‌های اروتیک در دوره قاجار (۱۳۴۳-۱۲۰۳ هـ. ق)

This post is also available in: English

https://doi.org/10.53895/iaj1009

ایران آکادمیا شماره ۱۰
10 محتوا

نام‌ها

 

چکیده

بازنمود جنسیت در جوامع گوناگون تعریف خاص خود را دارد. هریک از جوامع با توجه به مناسبت­های اجتماعی و فرهنگی به ارائه نقش جنسیت در تولیدات خود پرداخته­اند. ایرانیان نیز از این امر مستثنا نبوده و در ادوار مختلف از نقش جنسیت در حوزه هنر بهره‌مند شدند. در ایران باستان بنا بر باورها و اعتقادات مرسوم، تن را بخشی از هویت جنسی و مرتبط با نوع آفرینش در آثار خود لحاظ کردند و به آن هویتی از قبیل خدا، الهه و… دادند. پس از ورود فرهنگ اسلامی توسط اعراب به ایران و اعلام کردن ممنوعیت تصویر، نگارگران ایرانی با تکیه‌بر منابع ادبی و با الهام از نگاره‌های هندی، ابتدا هویت جنسی و بعد آمیزش جنسی را به‌صورت امری آموزشی همراه با نگاهی توصیفی-تغزلی همراه ساختند. نقطه آغاز تحول تصویرهای جنسی در زمان صفویه و همراه با مراوده فرهنگی از کشورهای غربی پدید آمد. بعدها در زمان قاجار با ورود ابزارهای مدرن، تصاویری شهوانی و پورن آفریده شد. اصلی‌ترین هدف مقاله بررسی نقاشی­های شهوانی و تغییر و تحولات در نقاشی­های اروتیک دوره قاجار است اما چگونگی این تغییرات را از دوره‌های پیش از قاجار موردبررسی قرار می‌دهد. پژوهش پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی انجام‌گرفته و اطلاعات ارائه شده در آن، ترکیبی از تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی است.

در پیوند با این محتوا

پیشنهاد ما

خبرها

رویدادها